Luxus lokomotív – Jaguar XJR-S
„Nehéz szavakba önteni az érzést,amikor az autópályán
(természetesen Németországban:) 120-nál gázt adsz, és nem történik
semmi........illetve nem veszed észre,hogy történik. Csak a többi autó
lelassul, eltűnik a visszapillantó tükörben és a sebességmérő
megbolondul...200-at mutat!! Mindezt csendben, simán.”
Így kezdődik egy népítélet a Totalcar-on.
Van egy mára már elcsépelt jelző az autógyártásban: GT.
Sokat használjuk, sokféle autó típuson szerepel, de emlékszik még valaki a szó
valódi jelentésére: Grand Turismo?
Jelentése: luxusautó, hosszú távú közlekedésre. Kényelmes
kupé karosszéria, nagy és erős motor, hátsó kerék meghajtás. Korábban az Aston
Martin, a Ferrari vagy a Mercedes használta….és a Jaguar. A Jaguar
sportkupéimegfelelnek ennek az elvárásnak.
A Jaguar mindig része volt az egyetemes autósportnak. Anglia
az autóversenyzés hazája és ezzel együtt a kisebb vagy nagyobb versenyautó
építő cégeké is. A 80-as évek a túraautó versenyzésben a TWR-ről szólnak. A
cégvezető, Tom Walkingshaw, maga is sikeres pilóta és egyben mérnök így az
általa 1976-ban alapított Tom Walkigshaw Racing (TWR) hamar meghatározó
szereplője lesz az autósportnak. Előbb BMW-vel, később Mazda RX7-tel indulnak a
Brit Túraautó Bajnokságban(BTCC) és az EurópaiTúraautó Bajnokságban (ETCC), de
1982-ben a cég által felkészített Range Rover elindul a Párizs-Dakaron is. A
Jaguar felismeri a TWR-ben rejlő lehetőséget és szövetkezik Tom
Walkingshaw-val. 1984-ben nyernek Belgiumban, Spa-ban a 24 órás viadalon egy a
TWR által felkészített Jaguar XJS-el, ezt követően Európában és Amerikában is
sikereket érnek el versenyautóik.
1988-ban megjelenik az utcai autók piacán a Jaguar és a TWR
közösen alapított vállalata, a JaguarSport. A cél, hogy beépítsék a versenysport
műszaki fejlesztéseit az utcai Jaguarokba.
JaguarSport XJR-S 6.0
Hosszúsága alapján lehetne akár egy mexikói drog báró neve is,
de nem az. Sőt! Származását tekintve angol főnemes.
Meg van benne minden, ami megkülönbözteti az átlagtól. A
Jaguar márka múltja, patinája és a TWR verseny tapasztalata. Az autó alapja a
Jaguar csúcs sportkupéja, az XJS 12 hengeres változata, amit a TWR több helyen
módosított.
1988 és 1989 között 350 darab XJR-S készült el a Jaguar Le Mans-i győzelmének a tiszteletére „Celebration Le Mans” néven,
1993-ig összesen 1130 darabot gyártottak az XJR-S-ből.
1989 után gyártott autók jelentősen különböznek a széria
XJS-től. Más a motorvezérlés, más a kipufogó, más a futómű.Az első és hátsó
légterelők mellet, küszöbspoiler is része az aerodinamikai csomagnak. Nagyobbak
a felnik, szélesebbek az abroncsok (elöl 225/50ZR16, hátul 245/55ZR16).
Az egész autó széles, alacsony és fenyegető!
A motor brutálisan erős, húz, mint a mozdony, a katalógus
adatok szerint 329 LE. Megfelelő a fenyegetéshez.
Az újra programozott motorvezérlő komputer mellet a TWR
hengerfej, a fejlesztett légbeömlő rendszer, nagyobb kapacitású üzemanyag
szivattyúés nyitottabb kipufogó eredménye az emelt teljesítmény.Ez még a
meglehetősen régimódi 3 sebességes automata váltón keresztül is rendkívül
rugalmassá teszi az autót.A kormányzás közvetlen és pontos. A feszesebb
rugózással, a Bilstein lengéscsillapítókkal és az áthangolt futóművel szinte
tapad az útra. Igazi nagy macska!
A belseje más. Nem fenyeget, hívogat.
A GT hagyományoknak
megfelelően ez nem egy spártai versenyautó. A kidolgozás minősége, a
felhasznált anyagok megfelelnek a luxus limuzinoknak. A bőrkárpit a Rolls
Roycenak vagy a Daimlernek megfelelő Conolly bőrből van, az autó külső színével
megegyező szegélyekkel. A fabetét
intarziás. Vastag szőnyegek és a kiváló hangszigetelés biztosítja a teljes csendet.
Gyári MOMO bőrkormány simul a vezető kezébe.
A kornak megfelelő biztonsági és kényelmi elektronika van
benne. Az ülések állítása elektromos, ugyanúgy, mint a tükröké és az ablakoké.
Központi zár, riasztó, tempomat, fedélzeti számítógépsegíti a vezetőt. Az
audiórendszer több mint 20 éves, itt érezhető az elmúlt évek fejlesztéseinek a
hiánya. Van benne telefon is, vajon milyen SIM kártya való bele?
Néhány katalógus adat alapján hasonlítsuk össze az XJRS-t az
XJS V12-vel:
Hengerűrtartalom(cm3):
5993 5345
Maximális teljesítmény(Le): 333 280
Maximális nyomaték(Nm): 495 415
Maximális sebesség (km/h): 254(korlátozva) 237
Gyorsulás 0-100km/h (s):
6,8 8,2
Látható, hogy a hengerűrtartalom növekedése mellet a
motorvezérlés átdolgozásával jelentősen nőt a teljesítmény és ennek megfelelően
javult az autó menetdinamikája is. A menetdinamika javulásával együtt a
fejlesztett fék és futómű igazi szupersportautóvá teszi az XJR-S-t
|